Nästa artikel
Adblue i husbilen: Läsarnas egna erfarenheter
Guide

Adblue i husbilen: Läsarnas egna erfarenheter

Publicerad 2024-04-23 10:00 (uppdaterad 2024-04-26 11:19)
Vilken är skillnaden mellan olika basfordon? Här är svaret.

Tidningen Reisemobil International ställde två frågor till läsare som kör husbil med Adblue:
1. Hur mycket AdBlue förbrukar din husbil? 
2. När tänds varningslampan för att Adblue håller på att ta slut?

Så här svarade läsare med olika basfordon:

Fiat Ducato

”Jag har en husbil registrerad i mars 2020 med Fiat 160 hk dieselmotor, Euro 6d-Temp och nioväxlad automatlåda. Jag är upprörd över att AdBlue-förbrukningen är 4-5 liter per 1 000 km. Redan efter 1 800 km tänds reservlampan, trots att AdBlue-tanken är på 19 liter, vilket är irriterande. Den borde vara nästan halvfull! Samtidigt kör en vän till mig en VW Grand California 600, byggd 2020, med 6d-Temp. Dess 177 hk motor förbrukar knappt en liter AdBlue per 1 000 kilometer.”
Thomas Beyer

”Jag äger en husbil från 2020, 160 hk med automatlåda. Den förbrukar fem liter AdBlue per 1 000 kilometer. Det är sant att varningen visas alldeles för tidigt och det är irriterande. Nu tar jag det lugnt när det händer och fyller på med fem liter AdBlue var 1 000:e kilometer och så är det klart. Tyvärr finns det inte tillräckligt många pumpar för AdBlue så vi måste ofta köpa de överprissatta dunkarna.” 
Angelo Mattivi

”Jag har en Fiat Ducato husbil med 180 hk från 2020. Jag är också förvånad över den fruktansvärda AdBlue-förbrukningen. I början fyllde jag på en femlitersdunk var 1 000:e kilometer. Enligt Fiat är detta normalt. Men så fort kontrollampan tänds går det nio liter i tanken. Varför så tidig varning när tanken rymmer 19 liter?”
Frank Abraham

Jag är upprörd över att AdBlue-förbrukningen är 4-5 liter per 1 000 km.

”Det irriterar oss att 1. reservlampan tänds vid 1.800 kilometer, 2. det inte finns någon nivåmätare. Jag skriver alltid ner körsträcka och mängd och efter 25 300 kilometer kom jag fram till en förbrukning på 3,72 liter per 1.000 kilometer. Jämfört med andra tillverkare är det tre till fyra gånger högre förbrukning.”
Herbert Kick

”Den första varningen på vår Ducato kom efter 2 300 kilometer. Vi blev mycket förvånade när vi upptäckte att vi bara hade använt halva tanken. Jag kunde fylla på 9,2 liter.”
Frank Kern

”Nu kör vi 3 000 till 3 500 kilometer med en Adblue-påfyllning och ignorerar varningslampan. Vi kan då alltid få plats med 16 till 18 liter urea i tanken.”
Anja och Andreas Moritz

”Jag äger en husbil från 2020 med Fiat Ducato på 140 hk (6d-Temp) och nioväxlad automat. Under 12 000 kilometer använde jag 21 liter Adblue, vilket innebär 1,8 liter per 1 000 kilometer. Innan dess hade jag en husbil på MB Sprinter-chassi och Euro VI. Även på den var förbrukningen två liter per 1 000 kilometer.”
Axel Srebe

”Jag kör en sex meter lång plåtis på Fiat Ducato med 180 hk och en nioväxlad automatlåda. Jag kan bekräfta ca 4 liter per 1 000 kilometer på motorväg. På landsväg i bekväm husbilstakt sjunker förbrukningen till 1,5 liter per 1 000 kilometer.”
Oliver Lenz

För miljöns bästa och för mina nervers skull har jag alltid tio liter Adblue med mig i husbilen.

”Vi har en ny husbil med Fiatmotor på 140 hk. Motorn förbrukar åtta liter Adblue per 1 000 kilometer och reservlampan tänds redan efter 450 kilometer. På Fiat säger de bara: ’Så är det bara med en så stor husbil.’ Förbrukningen borde vara lägre och är inte acceptabel för ett modernt fordon.”
Anton Eckhart

”I april 2017 köpte jag en ny Chausson C514 Flash på Fiat Ducato med 180 hk. Under de första 5 200 kilometerna behövde jag 36,76 liter Adblue, det vill säga sju liter per 1 000 kilometer. Jag fick ingen hjälp av min auktoriserade verkstad. För miljöns bästa och för mina nervers skull har jag alltid tio liter Adblue med mig i husbilen. Nu har jag kört 26 500 km och AdBlue-förbrukningen har planat ut på sex liter.”
Franziska Höfelein

”Fiat Ducato, 160 hk, nioväxlad automat, första registrering september 2020, 6d-Temp. Efter 15 000 kilometer drar den fyra till fem liter Adblue per 1 000 kilometer. Enligt Fiat är förbrukningen fyra till fem procent av dieselförbrukningen, vilket stämmer för mig. Det är irriterande att varningslampan tänds efter 1 800 kilometer och tanken fortfarande är minst halvfull. Avsaknaden av en tanknivåindikator är inte i takt med tiden.”
Stefan Braunias

Ford Transit 

”Vi kör en Chausson 627 GA på Ford Transit, 170 hk, automat, Euro 6d-Temp. Dieselförbrukning cirka tio liter per 100 kilometer, Adblue fyra till fem liter per 1 000 kilometer under de första 10 000 kilometerna. Därefter planade förbrukningen ut på tre till fyra liter. Jag tycker att det är okej. AdBlue är billigt och tankningen är okomplicerad. Jag accepterar gärna kostnader och hantering för miljöns skull. Du kör ju trots allt diesel (för närvarande utan alternativ).”
Frank Berner

Citroën Jumper 

”Bränsleförbrukningen varierar beroende på körstil, rutt och utomhustemperatur. På motorvägen slår jag på farthållaren i vår Citroën Jumper Euro 6d ISC (Globecar Campscout plåtis) och kör i 110 km/h. På landsväg håller jag mig till hastighetsbegränsningen. Jag använde 56,68 liter Adblue för 21.301 kilometer, vilket motsvarar 2,66 liter per 1 000 kilometer.”
Gerd Schmidt

”Jag kör en Pössl Roadcruiser med 140 hk, 2,2 HDI-motor från Citroën, Euro 6d-Temp, registrerad i april 2020. Jag använder 2,2 liter Adblue per 1 000 kilometer och 9,9 liter diesel per 100 kilometer.”
Michael Overhoff
 

Genomsnittlig förbrukning cirka 0,7 liter Adblue per 100 kilometer. Jag tycker att det är helt rimligt.

Iveco 

”Sedan två år tillbaka har jag en Phoenix husbil på Iveco-chassi. 7,2 ton, 3,0 liters, 210 hk, Euro 5 med Adblue. Genomsnittlig förbrukning cirka 0,7 liter Adblue per 100 kilometer. Jag tycker att det är helt rimligt.”
Ulrich Dähn

Mercedes-Benz Sprinter 

”Jag har en CS Independent på Sprinter (modell 907) som en 3,5-tons skåpbil med sexcylindrig motor (190 hk), automatisk växellåda, fyrhjulsdrift och AT-däck. Jag kör 100-110 km/h på motorväg. Min dieselförbrukning är 13 liter per 100 kilometer och min Adblue-förbrukning är 2,5 liter per 1 000 kilometer.”
Volker K. Lauff

”Sedan maj 2020 äger vi en Frankia M-Line på 5 ton och en sexcylindrig Mercedes 642-motor. Vår AdBlue-förbrukning under en resa till Apulien och Toscana med full last och en trailer på 750 kg var 2,7 liter, motorvägsfart alltid 102 km/h enligt farthållaren. Vid högre hastigheter på 110 till 115 km/h stiger Adblue-förbrukningen till 2,9 till 3,1 liter per 1 000 kilometer.”
Karin och Ulrich Schmidt

”Min Mercedes-Benz Sprinter, byggd 2021, sex cylindrar, 190 hk, förbrukar 9,2 liter Adblue per 10 000 kilometer.”
Roman Fessler

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.